2014. június 3., kedd

fogadalmak, porcsin és smoothie.

Június van, és büszkén jelentem, hogy a következőket már kipipáltam az újévi fogadalmaim közül:

- Készítettem bodzavirágszörpöt. Az eredmény hagy még kívánnivalót maga után, de elsőre nem lett olyan rossz. Legközelebb talán jobban kéne tartanom magam az eredeti recepthez :D

- Elvetettem a saját gyűjtésű levendulát. Állítólag nehéz levendulát magról szaporítani. Hát, nekem másodszor is sikerült!

- Tyúkhúr helyett ugyan porcsint használtam, de a vadnövény smoothie is kap egy pipát. A család többi tagja is jónak ítélte, fel sem tűnt volna nekik, hogy nem spenóttal vagy sóskával készült, ha nem érdeklődök olyan kíváncsian az íze felől.

A kövér porcsin (Portulaca oleracea) egyébként a legtöbb kertben megtalálható gyomnövény. Pedig a Wikipédia szerint sok-sok hasznos tulajdonsággal bír:

"A kövér porcsin az omega-3 zsírsavakban leggazdagabb növény. Innen származik gyulladásgátló és véralvadást gátló (vérkeringést serkentő, érelmeszesedés kialakulásának veszélyét mérséklő) tulajdonsága. Magas C- és E-vitamin, valamint béta-karotin és glutationtartalmának köszönhetően antioxidáns és immunerősítő hatást fejt ki. A vér koleszterin- és cukorszintjére kifejtett hatásával védi az artériákat."



Zöld turmixként fogyasztva mindezt jobban tudja hasznosítani a szervezetünk, ugyanis a zöld levelek magas rosttartalmuk miatt nehezen emészthetőek. Turmixolással feltörjük a rostokat, így nem kell hosszan-hosszan rágcsálnunk. A turmixok másik előnye, hogy bármilyen gyümölcs/zöldség kerülhet bele. A zöld levelek íze általában jellegtelen, viszont a kedvenc gyümölcsünk hozzáadásával igazán fincsi lesz. Ehhez nem kell kész recept, mindenki azt turmixol össze, amihez kedve van, vagy amit éppen talál a konyhában illetve a ház körül. Mivel már többször is kérdezték tőlem, hogy hogyan készítettem ezt vagy azt a smoothiet, most lejegyzem, ez pontosan miből is készült:

- körülbelül két maréknyi porcsin a kertből
- egy hatalmas alma
- egy kisebb banán
- maradék citromlé a hűtőből (mondjuk fél citrom leve)
- víz 



Bár igyekszem többnyire helyi alapanyagokat használni, a családom többi tagja szereti a banánt a turmixokban (egyébként én is), ezért került bele az is. A fenti mennyiség közel sem elég egy négy tagú családnak, de ez egy kísérleti adag volt, és porcsinból sem találtam többet a kertben. Remélem ez után majd megkegyelmeznek neki az elszánt gyomlálók, hiszen hatalmas ajándék, hogy ilyen nagyszerű növény magától terem a kertünkben :)

fotók: saját

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése